Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Aktualności

Jak inspirować do wartościowych rzeczy?

Chciałbym, żeby tak wyglądały lekcje historii – mówił Kazik, uczestnik dramowych warsztatów, będących częścią projektu „Letnia Szkoła Dramy Bohaterskiej Wyobraźni”, realizowanej przez Fundację In Blanco i Centrum Wsparcia Terapeutycznego w Łodzi. Wielkich wzruszeń w czasie sierpniowych zajęć było znacznie więcej.

I o to właśnie chodziło, żeby podopiecznych Świetlicy Podwórkowej zaangażować do zabawy, zachęcić do współdziałania, otworzyć na nowe doświadczenia i wiedzę. Uczyli się też opiekunowie grupy: wychowawcy i studenci zdobywali umiejętność prowadzenia zajęcia z użyciem technik teatralnych.

Warsztatom dramowym towarzyszyły zajęcia plastyczne, filmowe czy technik poklatkowych – wszystkie włączone w nurt bohaterskiej wyobraźni. Udział brało w nich piętnaścioro dzieci ze Świetlicy Podwórkowej, a także – nieco poza planem – kilkunastoosobowa grupa dzieci z kamienic z ul. Wschodniej.

Jedna z wychowawczyń zapytała, czy możemy pójść do jej rewiru na Wschodnią, gdzie pracuje jako pedagog ulicy. Pomyśleliśmy: czemu nie – mówi Hanna Jastrzębska-Gzella, edukatorka i pedagog dramy – Poszliśmy do dzieci na Wschodnią, gdzie bawiliśmy się w zabawy dramowe. Zebrała się kilkunastoosbowa grupa, a jedna z mam przyniosła nawet ciastkowy poczęstunek. Potem wspólnie wróciliśmy do świetlicy, gdzie dalej bawiliśmy się i smażyliśmy naleśniki – opowiada.

W ramach Letniej Szkoły Dramy Bohaterskiej Wyobraźni powstały między innymi krótkie filmy nakręcone przez dzieci, składające się na większą formę ,,Podaj dalej”, teledysk do piosenki „Budzimy bohaterską wyobraźnię”, zrealizowany został też happening ,,Ulica Bohaterskiej Wyobraźni.

Przez cały czas reakcje uczestników, były żywe i spontaniczne. Początkowo dzieci chciały się tylko bawić – w zabawy z ruchem i proste działania dramowe. Stopniowo otwierały się na nowe doświadczenia i improwizacje, odnajdowały osobiste przykłady bohaterstwa.
Z kolei wychowawcy przekonali się jak bardzo techniki teatralne mogą być pomocne w sprawach wychowawczych.

Drama pomagała rozwiązywać trudne sytuacje w grupie – podkreśla Hanna Jastrzębska-Gzella. – Mieliśmy okazję doświadczyć fochów i nieporozumień. Wtedy przydała się chmurka konfliktów i dramowe sposoby, dzięki którym pokazaliśmy, że możemy wpływać na nasze zachowanie.

Cała Letnia Szkoła Dramy zostanie opisana językiem obrazu w reportażu, realizowanym przez cały czas jej trwania przez studenta łódzkiej Filmówki. Przed dziećmi i wychowawcami jeszcze jedno spotkanie, a potem – w październiku wielki finał: podsumowanie i prezentacja reportażu, dokumentującego przebieg sierpniowej akcji, spotkanie z uczestnikami projektu, animatorami, wychowawcami świetlicy i rodzicami.

Więcej o projekcie >>>


wróć do strony głównej
dołącz do koalicji

Najbliższe wydarzenia